Bezpieczeństwo IT, Blog

Czego nie wiesz o kopii zapasowej? Backup w firmie i instytucji

backup w firmie kopia zapasowa w firmie jak się ochronić przed utratą danych obsługa IT dla firm Częstochowa Śląsk ITLevel

Czy jesteś pewien, że wszystkie istotne dane w Twojej firmie są bezpieczne? A co, jeśli nagle je stracisz? Czy jesteś na to gotów? Jeśli nie – czytaj dalej. Dowiesz się, co zrobić i jak możemy Ci pomóc w zabezpieczeniu firmowych danych przed utratą.

Spis treści:

  1. Oszacuj ryzyko utraty firmowych danych
  2. Kopia zapasowa – dlaczego jej potrzebujesz?
  3. Jakie dane należy przechowywać w kopii zapasowej?
  4. Backup 3-2-1 – co to i dlaczego warto?
  5. Podsumowanie

Oszacuj ryzyko utraty firmowych danych

Na początek mamy dla Ciebie kilka ważnych pytań, które pomogą Ci oszacować, jak bardzo Twój biznes jest narażony na utratę danych.

  1. Czy w Twojej firmie można pracować wyłącznie w biurze? TAK/NIE
  2. Czy Twoi pracownicy przeszli szkolenie z zakresu cyberbezpieczeństwa? TAK/NIE
  3. Czy Twoi pracownicy korzystają podczas pracy zdalnej z firmowej sieci? TAK/NIE
  4. Czy Twoi pracownicy korzystają w swojej pracy tylko z laptopów/komputerów stacjonarnych? TAK/NIE
  5. Czy jesteś pewien na 100%, że każdy z pracowników korzysta z antywirusa, kopii zapasowej i uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA)? TAK/NIE
  6. Czy w Twojej firmie są regularnie wykonywane kopie zapasowe? TAK/NIE

Praktyka pokazuje, że te firmy, które nie robią kopii zapasowej, zawsze prędzej czy później tracą firmowe dane.

Jeśli odpowiedziałeś NIE na co najmniej 3 z pytań, istnieje spore ryzyko, że możesz stracić firmowe dane. Praca zdalna, dostęp do firmowych danych z poziomu domowych (zwykle słabo zabezpieczonych) sieci bez VPN, brak antywirusa i 2FA – to tylko kilka możliwych przyczyn utraty danych.

Pomyśl sobie teraz: co, jeśli Twoja firma straci dostęp do ważnych plików?

Czy jesteś w stanie je odzyskać? Ile potrwa proces ich odzyskiwania? Na jak długi przestój może sobie pozwolić Twoja firma?

Jeśli chcesz tego uniknąć, skontaktuj się z nami:

Najczęstsze przyczyny utraty danych w firmach

Jak firmy najczęściej tracą dane? Zwykle winny jest czynnik ludzki – błąd pracownika, przypadkowe usunięcie pliku, utrata sprzętu w wyniku kradzieży lub zgubienia czy otwarcie niewinnie wyglądającego załącznika w mailu ze złośliwym oprogramowaniem.

Do takich sytuacji dochodzi codziennie – zapewne już słyszałeś o niedawnym wycieku danych w Revolucie czy Uberze.

Firmy tracą dane także przez:

  • ataki hakerskie,
  • phishing,
  • ransomware,
  • wirusy i awarie fizyczne (na przykład pożar – jak w przypadku serwerów OVH czy zwykłe zalanie komputera słodkim napojem – a kto nie pije kawy czy herbaty w pracy?).

Jak najczęściej kończy się utrata firmowych danych?

Czy wiesz, że utrata danych w firmie potrafi się skończyć… zamknięciem firmy?

Zgodnie ze statystykami od National Cybersecurity Alliance, utrata danych zmusza aż 72% małych firm do zamknięcia w ciągu 2 lat po incydencie. Aż 60% (!) małych biznesów zamyka się już w ciągu pół roku od incydentu.

Utrata danych jest również bardzo kosztowna. Zgodnie z danymi od Security Magazine, wyciek danych kosztuje małe firmy średnio od 36 tysięcy do 50 tysięcy dolarów. To niejednokrotnie wartość całej firmy.

Wniosek dla Ciebie? Małe i średnie przedsiębiorstwa często nie mogą sobie pozwolić na utratę danych, bo ich odzyskanie jest niemożliwe lub czasochłonne, kosztowne i grozi zamknięciem firmy.

Kopia zapasowa w firmie lub instytucji – dlaczego jej potrzebujesz?

I właśnie przed tymi wszystkimi nieprzyjemnymi konsekwencjami utraty danych chroni Cię kopia zapasowa.

Odpowiednio skonfigurowany backup bezpośrednio i pośrednio chroni przed:

  • utratą danych – jeśli je stracisz, możesz je dość szybko i łatwo odzyskać,
  • przestojem w działaniu firmy – dzięki możliwości odzyskania danych unikasz długich przestojów w pracy,
  • finansowymi konsekwencjami utraty danych – przestój w firmie zwykle wiąże się z brakiem zarobków, a utrata danych oznacza zwykle wydatki i to niemałe (na przykład kary RODO w przypadku wycieku danych osobowych),
  • zmarnowaniem czasu pracy – za czas pracy zespołu płacisz niezależnie od tego, czy pracownicy są w stanie wykonywać swoją pracę, czy nastąpił przestój w działaniach firmy.

Widzisz już, dlaczego warto zadbać o kopie zapasowe w swojej firmie?

Jeśli nie wiesz, jakie rozwiązanie wybrać, czytaj dalej.

A jeśli nie wiesz, jak je skonfigurować, skontaktuj się z nami:

Jakie dane należy przechowywać w kopii zapasowej?

Poniżej przykłady danych, które warto zabezpieczyć w kopii zapasowej:

  • dane osobowe
  • dane firmowe – dane klientów, umowy, projekty
  • dokumenty i pliki firmowe (na komputerach i firmowym serwerze)
  • kopia zapasowa strony internetowej
  • kopia zapasowa firmowej poczty e-mail
  • wszystkie wrażliwe serwery (np. kontroler domeny, serwer plików, serwer terminali, serwer z bazami danych z programów typu ERP i CRM)

Backup 3-2-1 – co to i dlaczego warto?

Backup 3-2-1 to polecana przez ekspertów strategia ochrony danych, którą wdrażamy u naszych klientów.

Backup 3-2-1 to:

  • 3 kopie zapasowe
  • 2 nośniki
  • 1 kopia zapasowa poza siedzibą firmy

Zgodnie z tą strategią, dbamy o to, aby przechowywać dane w co najmniej 3 kopiach zapasowych, na co najmniej 2 różnych nośnikach i co najmniej 1 kopię zapasową przechowywać poza biurem firmy.

Dzięki tej strategii umożliwiasz sobie łatwe odzyskanie danych, niezależnie od przyczyny ich utraty. W wielu przypadkach wystarczy dostęp do lokalnej kopii zapasowej. W najbardziej poważnych sytuacjach – dostęp do kopii zapasowej poza siedzibą firmy.

Jaki backup wybrać: kopia zapasowa lokalna czy w chmurze?

Zgodnie z zasadą 3-2-1, którą stosujemy w swojej pracy, należy korzystać z obu rozwiązań: backupu w chmurze oraz fizycznej kopii zapasowej, przechowywanej lokalnie w firmowej serwerowni. Tylko wtedy najskuteczniej chronisz się przed różnymi czynnikami powodującymi utratę danych.

Kopia zapasowa w chmurze – czy należy się jej bać?

Backup w chmurze to rozwiązanie, które spełnia kryterium zasady 3-2-1: jest to kopia zapasowa, którą przechowujesz na serwerach dostawcy rozwiązania, a zatem – poza siedzibą swojej firmy.

Czy to oznacza wysłanie firmowych danych poza siedzibę? Tak. A czy należy się tego bać? Absolutnie nie.

Backup w chmurze, wbrew obawom, to bardzo bezpieczne rozwiązanie. Z wielu względów: przede wszystkim dlatego, że dostawcy rozwiązań do backupu korzystają ze sprawdzonych, zaufanych centrów danych. A takie centra danych to wielkie serwerownie:

  • z licznymi zabezpieczeniami (np. szyfrowanie AES 256)
  • z odpowiednio zbudowaną infrastrukturą
  • z alternatywnym zasilaniem: agregatami prądotwórczymi
  • z systemami UPS do podtrzymywania zasilania
  • z zapasowymi łączami
  • z systemami zapewniającymi idealną temperaturę, wilgotność, czystość powietrza

To są warunki nie do powtórzenia w siedzibie firmy. Wdrożenie ich byłoby wyjątkowo kosztowne, a niejednokrotnie – po prostu niemożliwe.

Dane wysyłane na serwery są wcześniej szyfrowane – za pomocą niemożliwego do złamania algorytmu AES 256 (tego samego, z którego korzystają na przykład banki). Nawet jeśli komuś udałoby się uzyskać dostęp do serwera (powtarzamy: to niemożliwe) – i tak nie będzie w stanie odczytać zaszyfrowanych danych.

Dodatkowo backup w chmurze jest zawsze dostępny dla Twojej firmy, łatwy do odzyskania i wykonasz go w sprawny sposób. Pozwala Ci również na oszczędności. Nie musisz na przykład budować w swojej firmie kosztownej infrastruktury. Korzystasz też z przestrzeni szytej na miarę – dokładnie takiej, jakiej potrzebujesz do zabezpieczenia firmowych danych.

Ważne: zadbaj o to, żeby Twoje firmowe dane były przechowywane w centrach danych, które znajdują się na terenie Unii Europejskiej. To istotne z punktu widzenia RODO.

Podsumowanie

Już wiesz, że Twoja firma potrzebuje kopii zapasowej. Zabezpiecz swoje ważne firmowe dane, zanim okaże się… że trzeba było to zrobić wcześniej. W IT zwykle lepiej zapobiegać niż leczyć. 😉

W ITLevel zadbamy o backup Twoich firmowych danych:

  • dobierzemy rozwiązania szyte na miarę, dopasowane do Twoich potrzeb,
  • wdrożymy strategię backupu 3-2-1,
  • stworzymy pełną kopię zapasową,
  • skonfigurujemy i będziemy regularnie monitorować tworzenie backupu,
  • w razie potrzeby: odzyskamy Twoje firmowe dane z kopii zapasowej.

Zamów backup dla swojej firmy w ITLevel i zadbaj o bezpieczeństwo ważnych firmowych danych!

Im wcześniej to zrobisz, tym lepiej! Przypomnij sobie statystyki, które przytaczaliśmy na początku tego artykułu: dla większości firm dostęp do danych to kwestia przetrwania na rynku.

Chcesz, żeby Twoja firma przetrwała i się rozwijała? Porozmawiaj z nami o kopiach zapasowych. Pomożemy Ci.

Zamów backup dla swojej firmy w ITLevel!

1 thoughts on “Czego nie wiesz o kopii zapasowej? Backup w firmie i instytucji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *